
POSLANIE MATERSKEJ ŠKOLY
Hlavným cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu perceptuálno-motorickú, kognitívnu a socio-emocionálnu úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti. Východiskom je jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a začleňovanie sa do skupiny a kolektívu.
Predprimárnym vzdelávaním v materskej škole chceme dosiahnuť nasledovné ciele:
- Rozvíjať a podporovať zdravé sebavedomie a sebaistotu detí, rozvíjať a podporovať ich jedinečnosť
- Vytvárať prostredie rodinného typu, spolupracovať s rodinou a tým dosiahnuť plynulú adaptáciu detí v materskej škole
- Ponúkať pestrú škálu príležitostí na rozvoj špecifických daností detí, tiež na rozvoj osobnosti detí zo sociálne znevýhodneného prostredia
- Vhodnými aktivitami materskej školy rozvíjať u detí environmentálne cítenie
- Dať šancu každému dieťaťu, aby sa mohlo rozvíjať podľa svojich možností a schopností a bolo mu umožnené zažiť úspech
- Napĺňať emocionálne bezpečie detí tým, že môžu pracovať podľa vlastných predstáv
- V triedach vytvárať priaznivú sociálno-emocionálnu klímu (dobré vzťahy, efektívne vyučovanie, dobré riadenie triedy, disciplínu), klásť základy na utváranie prosociálneho cítenia a správania detí
- Zabezpečiť podmienky pre vzdelávanie detí, ktoré pokračujú v plnení povinného predprimárneho vzdelávania a so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, umožniť rovnocenný prístup vo vzdelávaní
- Rozvíjať u detí schopnosť kooperovať v skupine, tvorivo myslieť, rýchlo a účinne riešiť problémy
- Humanistickým prístupom naučiť deti sebaovládaniu, schopnosti prevziať zodpovednosť za vlastné správanie a riešenie konfliktu
- Pripraviť deti na vstup do základnej školy, celostne rozvíjať osobnosť detí
ZÁKLADNÝMI PODMIENKAMI K NAPLNENIU CIEĽOV SÚ:
- útulné prostredie, čo najviac sa približujúce rodine
- harmonické vzťahy
- rešpektovanie osobnosti dieťaťa, jeho individuálne potreby
- pedagogické pôsobenie založené na báze partnerstva a facilitátora a nie predstaviteľa autority
- dobré pravidlá v triede, ako nutný predpoklad pre hladký priebeh výchovy a vzdelávania
- učiteľka-tvorca emocionálneho bezpečia v triede
- uplatňovanie zásad humanisticky orientovaného hodnotenia
- rešpektovanie štýlov učenia sa detí